Om & af Børn

Gustav var lige blevet opmærksom på, at hans skoldkopper "sprang" eller at der gik hul på dem. Ved frokostbordet sagde han: "Mor, jeg skal altså ikke have noget at drikke mens jeg har skoldkopper!". Da jeg spurgte hvorfor, svarede han: "Jo, for så fiser al vandet jo bare ud af hullerne!" mens han pegede på de skoldkopper han havde på maven ...

torsdag den 18. juni 2009

Nystagmus - den årlige øjenundersøgelse

Gustavs briller gik i stykker i børnehaven sidste uge, og han går derfor rundt uden.
Heldigvis fik vi en hurtig afbudstid til undersøgelse og udmåling på hospitalet allerede idag. Så der har vi været det meste af dagen ... og Gustav klarede den bare så flot :o)

Han er jo et år ældre nu og øjenlægen kunne faktisk introducere ham til en "almindelig" synsprøve med synstavle osv., men han fik dog samtidig lavet den "sædvanlige" undersøgelse med at udvide pupillerne og måle nethinden.

Den "udvidede" synsprøve resulterede i, at øjenlægen fandt ud af, at hans syn ikke er specielt godt når han skal læse/tegne/male ... altså i alt det han skal lave og se tæt på, så brillerne bliver lidt anderledes denne gang.

Nu skal han ikke have almindelige enkeltstyrkeglas mere, men bifokale briller, hvor det nederste af glasset bliver højere end i det "almindelige" synsfelt. Så han får briller med styrken +7,25 for oven og +9 for neden.

Ja, jeg er lidt ked af det, for jeg havde faktisk forventet, at hans syn ville have forbedret sig til denne gang, men sådan skulle det altså ikke være ... men om ikke andet kan jeg jo glæde mig over, at hans syn nu bliver hjulpet endnu bedre med de bifokale glas end det er blevet hidtil ...

Tak fordi I kigger med - hav en fortsat god dag :o)

2 kommentarer:

Heidi sagde ...

øv ja hvor træls for jer og ikke mindst lille gustav - trods det år ældre.. håber det er noget der kan blive forbedret

Rigtig god torsdag til Jer ;o)

Conny sagde ...

Jeg forstå godt du bliver skuffet, når synet er blevet dårligere,men det er da godt der fåes briller der kan hjælpe Gustav.